V dnešnom vydaní právnej rubriky sa budeme venovať nie zriedkavému inštitútu, ktorým je sťažnosť. Priznajme si, že sťažovať sa nám nie je cudzie. Sťažnosť ako formu podania fyzickej alebo právnickej osoby adresovanú konkrétnemu orgánu verejnej správy si rozoberieme z pohľadu jej charakteristiky, účelu a spôsobu jej vybavenia.
Smerodajným právnym predpisom, z ktorého pri príprave sťažnosti musíte vychádzať a na základe ktorého orgány verejnej správy (ďalej aj len „OVS“) postupujú pri prijímaní, prešetrovaní a písomnom oznámení výsledku ich prešetrenia, je zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej aj len „zákon o sťažnostiach“).
Ako sme už uviedli, sťažnosť je podanie fyzickej alebo právnickej osoby, ktorým sa domáha ochrany svojich práv a právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou OVS alebo ním poukazuje na konkrétne nedostatky v ich činnosti, najmä pokiaľ ide o porušenie právnych predpisov. Takéto odstránenie vytýkaných nedostatkov však musí byť v pôsobnosti toho – ktorého OVS.
Základné náležitosti, ktoré v sťažnosti musíte uviesť je vaše meno a priezvisko, adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu, v prípade právnickej osoby jej názov alebo obchodné meno, sídlo a meno a priezvisko osoby oprávnenej konať v jej mene.
Sťažnosť musí byť v prvom rade čitateľná a zrozumiteľná a súčasne z nej musí byť jednoznačne zrejmé, proti komu ju smerujete, prípadne, na aké nedostatky v činnosti poukazujete a najmä, čoho sa sťažnosťou domáhate. V neposlednom rade nesmie chýbať v sťažnosti váš podpis.
Sťažnosť môžete podať v ústnej forme, o čom sa spíše záznam, v písomnej forme, faxom, alebo aj e-mailom, pokiaľ to príslušný OVS umožňuje. V prípade, že podávate sťažnosť faxom alebo e-mailom, musíte ju po jej podaní vlastnoručne písomne potvrdiť, a to do 5 pracovných dní, pričom pri podaní e-mailom sa rozumie podpisom zaručený elektronický podpis. Ak by ste túto lehotu nedodržali, OVS prijatú sťažnosť odloží. Lehota na vybavenie sťažnosti začne plynúť až prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni doručenia písomného potvrdenia sťažnosti.
Nezabudnite, že každé podanie sa posudzuje podľa jeho obsahu. Z tohto dôvodu vám, podanie, hoci označené ako sťažnosť, môže OVS po tom ako zistí, že nejde o sťažnosť bezodkladne vrátiť, najneskôr do 30 pracovných dní odo dňa jej doručenia. Naopak, ak je podanie označené inak ako sťažnosť, ale obsah podania napĺňa znaky sťažnosti, OVS bude pokračovať v konaní v zmysle zákona o sťažnostiach.
Kvôli sťažnosti vám nesmie byť spôsobená akákoľvek ujma.
Kedy nejde o sťažnosť? Sťažnosťou v zmysle zákona nie je napríklad také podanie, ktoré má charakter dopytu, žiadosti, vyjadrenia, názoru, podnetu či návrhu a nie je v ňom jasne definované, ochrany ktorého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa domáhate, poukazujete v ňom síce na konkrétne nedostatky v činnosti OVS, avšak ich odstránenie sa spravuje iným právnym predpisom, napríklad Trestným poriadkom, alebo je síce sťažnosťou, ale podľa osobitného právneho predpisu, napríklad zákona o štátnej službe a pod.
V prípade, že sa rozhodnete domáhať sa svojich práv prostredníctvom sťažnosti, majte pri tom na pamäti, že sťažnosť sa nesmie stať podnetom a ani dôvodom na vyvodzovanie dôsledkov, ktoré by vám mohli spôsobiť akúkoľvek ujmu. Rovnako informácie, ktoré obsahuje spisová dokumentácia súvisiaca s vybavovaním vašej sťažnosti, sa nesprístupňuje. Ak požiadate OVS o utajenie vašej totožnosti, tento je povinný tak urobiť.
Podotýkame, že ak napriek žiadosti o utajenie vašej totožnosti OVS následne zistí, že nie je možné predmet sťažnosti prešetriť a vybaviť príslušným spôsobom bez uvedenia určitého údaja o vašej osobe, je OVS povinný vás o tom bezodkladne upovedomiť a zároveň poučiť o tom, že vo vybavovaní podania môže pokračovať len za predpokladu, že mu v určenej lehote udelíte súhlas na uvedenie tohto údaja.
Na vybavenie sťažnosti má príslušný OVS lehotu 60 pracovných dní. Lehota na vybavenie môže byť pred jej uplynutím predĺžená, ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, a to o 30 pracovných dní. V takom prípade je OVS povinný vám bezodkladne písomne oznámiť predĺženie lehoty spolu s uvedením dôvodu jej predĺženia.
Posledným krokom je povinnosť OVS, aby vám písomne oznámil výsledok vybavenia vašej žiadosti. Oznámenie o výsledku musí byť odôvodnené a v prípade, že sa ukáže, že sťažnosť bola opodstatnená, musí byť v ňom uvedené, aké povinnosti prešetrovanému OVS za účelom nápravy, boli uložené.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že na sťažnosti nie je nič zložité. Ak ale máte reálny záujem vyriešiť váš problém a nie sa len „sťažovať“, je užitočné a účelné vedieť, akú má mať sťažnosť formu, čo má byť jej obsahom a kto je vlastne príslušný na jej vybavenie. V opačnom prípade vám, bohužiaľ, zostane sťažovať sa len na „lampáreň“.