Kúpa motorového vozidla nie je lacná záležitosť. Keďže nejde o transakciu, s ktorou sa bežne stretávame, je nevyhnutné zachovať pri kúpe dostatočnú mieru obozretnosti. O to väčšie riziko predstavuje kúpa ojazdeného vozidla. V dnešnom článku by sme Vás preto radi upozornili na niektoré úskalia, ktoré môžu byť s takouto kúpou spojené.
Či už kupujete vozidlo z autobazáru alebo si ho doveziete zo zahraničia, prípadne vozidlo kupujete priamo od predchádzajúceho vlastníka na Slovensku, je dôležité nenechať sa zlákať nízkou kúpnou cenou alebo vzhľadným interiérom či exteriérom vozidla.
I napriek tomu, že sa vozidlo zdá byť vo výbornom technickom stave a bez výraznejších vonkajších vád, nie je vylúčené, že za prekvapivo výhodnou kúpou stoja tzv. skryté vady. O skrytej vade hovoríme vtedy, ak ide o vadu, ktorá nebola zjavná v okamihu predaja, avšak objavila sa až následne, pričom platí, že táto vada v čase predaja už existovala. V praxi je často pomerne ťažké preukázať, či predávajúci o skrytej vade vedel a vozidlo vám i napriek tomu bez predchádzajúceho upozornenia predal, alebo či ide o vadu, o ktorej si nebol vedomý ani sám predávajúci a zhodou okolností sa prejavila až po kúpe.
Bez ohľadu na uvedené, zodpovednosť predávajúceho za vady má objektívnu povahu. Predávajúci teda zodpovedá, ak vozidlo vykazovalo vadu v čase uzavretia zmluvy bez zreteľa na to, či o vade vedel alebo nie. Ak vás predávajúci na skryté vady pri kúpe neupozornil, máte právo žiadať zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady, náhradu nevyhnutných nákladov, ktoré vám vznikli v súvislosti s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady, náhradu škody, prípadne môžete odstúpiť od zmluvy, ak ide o vadu, ktorá robí vozidlo nepoužiteľným.
Ak vás predávajúci ubezpečil, že vozidlo má určité vlastnosti alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže ako nepravdivé, máte právo odstúpiť od zmluvy, aj keď je vozidlo inak použiteľné. Ak sa však rozhodnete neodstúpiť od zmluvy, máte nárok na zľavu z dojednanej kúpnej ceny, ako aj ďalšie nároky, ktoré sme spomenuli vyššie.
Aby ste sa vyhli prípadným budúcim komplikáciám, odporúčame, aby ste sa nespoliehali na ústnu dohodu s predávajúcim, ale pre lepšiu právnu istotu s ním uzatvorili podrobnú písomnú zmluvu.
V kúpnej zmluve by bezpochyby nemala absentovať riadna identifikácia zmluvných strán, podrobne špecifikovaný predmet kúpy, najmä druh a značka vozidla, identifikačné číslo motora (VIN), farba metalízy, výrobné číslo karosérie či evidenčné číslo (ŠPZ), pod ktorým je vozidlo evidované na mene predávajúceho. Všetky uvedené údaje možno získať z osvedčenia o evidencii časť I alebo časť II, ktoré by vám mal dať predávajúci k nahliadnutiu.
Zmluva na kúpu motorového vozidla by mala byť písomná.
Do zmluvy nezabudnite uviesť údaj o počte najazdených kilometrov ku dňu uzatvorenia zmluvy. Je dôležité v zmluve nielen odkázať na stav kilometrov na meradle vozidla, ale súčasne aj uviesť prehlásenie predávajúceho o tom, že počet najazdených kilometrov uvedený v zmluve zodpovedá skutočnosti.
Zmluva by mala taktiež obsahovať prehlásenie predávajúceho o tom, že motorové vozidlo nie je predmetom záložných, nájomných ani iných podobných práv tretích osôb, nie je predmetom súdneho sporu, výkonu exekúcie, ani iného obdobného výkonu práva tretích osôb, ani nepochádza z trestnej činnosti.
Skutočnosť, či na vozidle neviaznu záložné práva si môžete overiť v Notárskom centrálnom registri záložných práv (www.notar.sk). Neoprávnené zásahy do konštrukcie vozidla alebo zmeny jeho identifikátorov vám zas odhalí tzv. kontrola originality.
Do kúpnej zmluvy odporúčame zakomponovať aj súpis príslušenstva vozidla alebo vecí, ktoré sa odovzdávajú spolu s vozidlom (doklad o technickej a emisnej kontrole, počet kľúčov k vozidlu, servisná knižka, sezónne prezutie, autorádio, a pod.).
Ďalšou dôležitou náležitosťou zmluvy je súpis a opis vád, ktoré sa na vozidle vyskytujú v čase uzatvorenia kúpnej zmluvy, či už ide o povrchové vady na karosérii alebo v interiéri, prípadne technické závady. Takéto ustanovenie vám môžu značne uľahčiť dôkaznú situáciu v prípadnom budúcom súdnom spore s predávajúcim.
Zmluva by mala obsahovať aj ustanovenia týkajúce sa sankcií za porušenie zmluvy, resp. možnosti odstúpenia od zmluvy. O porušenie zmluvy by šlo najmä v prípade, ak by sa niektoré prehlásenia uvedené predávajúcim v zmluve ukázali neskôr ako nepravdivé alebo zavádzajúce, prípadne, ak by z akéhokoľvek dôvodu nemohol kupujúci nadobudnúť vlastnícke právo k predmetu kúpy.
V tejto súvislosti zdôrazňujeme, že vlastnícke právo k motorovému vozidlo neprechádza na kupujúceho prepisom v evidencii vozidiel vednej príslušným dopravným inšpektorátom („DI“), ako sa niekedy verejnosť mylne domnieva. Nakoľko ide o hnuteľnú vec, vlastníctvo na kupujúceho v zásade predchádza faktickým odovzdaním veci, pokiaľ sa zmluvné strany nedohodli, že vlastnícke právo prechádza až úplným zaplatením kúpnej ceny.
Motorové vozidlo síce nie je nový dom či byt, i napriek tomu jeho kúpu neradno podceňovať. Pokiaľ sa však budete riadiť našimi odporúčaniami, prípadné riziká by mali byť minimalizované.