Podomový predaj nie je v dnešnej dobe pojmom neznámym. Ide o pomerne rozšírený spôsob predaja tovaru, na základe ktorého vám obchodný zástupca príde ponúknuť tovar takpovediac pred dvere vášho obydlia alebo pracoviska. V dnešnom článku vám priblížime, aké práva má spotrebiteľ v prípade, ak má záujem kúpiť tovar ponúkaný týmto spôsobom.
Pokiaľ ide o podomový predaj, zákon ho klasifikuje ako „predaj tovaru alebo poskytovanie služieb mimo prevádzkových priestorov predávajúceho“. Problematiku tohto spôsobu predaja tovaru podrobne upravuje zákon č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho.
Pod podomovým predajom si možno predstaviť viacero spôsobov predaja tovaru, najmä predvádzacie akcie organizované predávajúcim mimo miesta prevádzkarne alebo mimo trhového miesta; návštevu predávajúceho u spotrebiteľa alebo na pracovisku spotrebiteľa, ak si spotrebiteľ takúto návštevu vopred nevyžiadal; alebo ak si spotrebiteľ návštevu vopred vyžiadal, ale predávajúci mu ponúkne aj iný tovar alebo službu, o ktorú spotrebiteľ pri vyžiadaní návštevy neprejavil záujem.
Ak vás navštívi podomový predajca, v prvom rade by ste si mali preveriť totožnosť tohto predajcu. Na tento účel si od neho môžete vyžiadať doklad totožnosti a živnostenské oprávnenie, resp. identifikačný preukaz obchodnej spoločnosti, ktorú zastupuje. Ak máte v tomto smere akékoľvek pochybnosti, predajcu do svojho obydlia nevpúšťajte a preverte si jeho hodnovernosť na internete alebo infolinke predajcu.
Okrem ponuky tovaru a určenia konkrétnych špecifikácií výrobku, ktorý chcete zakúpiť (farebné vyhotovenie, množstvo, dátum dodania a pod.), by vás predávajúci mal písomne informovať aj o tom, kde a akým spôsobom môžete uplatniť reklamáciu výrobku. Taktiež by vás mal upozorniť na právo odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu, o podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy a zároveň vám poskytnúť formulár na odstúpenie od zmluvy.
Podotýkame, že v zmysle zákona máte právo odstúpiť od zmluvy uzatvorenej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho bez uvedenia dôvodu v lehote do 14 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby.
Ak vám predávajúci poskytol informácie o odstúpení až dodatočne, teda až po uzatvorení zmluvy, najneskôr do 12 mesiacov od prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie po 14 dňoch odo dňa, keď predávajúci dodatočne splnil informačnú povinnosť.
Totožnosť predajcu si vždy vopred overte.
Ak sa však stane, že predávajúci vám vôbec neposkytol informácie o odstúpení, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie až po 12 mesiacoch a 14 dňoch odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby.
Upozorňujeme, že v niektorých zákonom uvedených prípadoch spotrebiteľ nie je oprávnený od zmluvy odstúpiť, napr. ak by bol predmetom zmluvy predaj tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, tovaru vyrobeného na mieru alebo tovaru určeného osobitne pre jedného spotrebiteľa; predaj tovaru, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu akosti alebo skaze; predaj tovaru uzavretého v ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený, atď.
Ak bude od vás predajca poskytovať zaplatenie zálohy za tovar, vždy dbajte na to, aby vám na zaplatenie takejto platby vystavil potvrdenie, resp. príslušný daňový doklad. Tento vám bude slúžiť v eventuálnom súdnom konaní, predmetom ktorého by bolo jej vrátenie.
Okrem informácií spomínaných vyššie v tomto článku je predávajúci povinný vám jasne a zrozumiteľne oznámiť aj ďalšie informácie, napr. telefónne číslo predávajúceho a ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt zákazníka s predávajúcim, celkovú cenu tovaru alebo služby vrátane DPH a nákladov na dopravu, dodanie, poštovné alebo iné náklady a poplatky, lehotu, do ktorej sa predávajúci zaväzuje dodať tovar alebo poskytnúť službu, informáciu o povinnosti zákazníka zaplatiť preddavok alebo poskytnúť inú finančnú zábezpeku, informáciu o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov. Všetky informácie vám predávajúci musí poskytnúť v listinnej podobe alebo s vaším súhlasom v podobe zápisu na inom trvanlivom nosiči (napr. formou e-mailu a pod.).
Ak máte pochybnosti, či predajca postupuje pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb mimo prevádzkových priestorov v súlade so zákonom, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.