Dovolenka v zahraničí so sebou prináša radosť z nových zážitkov, ale najmä vytúžený oddych a zmenu klímy. Bohužiaľ nie každý má na dovolenku pozitívnu spomienku. Nepríjemnosti, ktoré nechce zažiť žiadny dovolenkár sú spojené so zrušením letu. Vedeli by ste, čo v takej situácii robiť a aké máte práva?
Naznačenú problematiku rozoberá Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla a v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov (ďalej len „nariadenie“). Toto nariadenie vám ako cestujúcim ustanovuje minimálne práva, ak vám bol proti vašej vôli odmietnutý nástup do lietadla, bol váš let zrušený alebo ak má let meškanie.
V zmysle nariadenia môžete svoje práva z leteckej dopravy uplatniť len, ak ide o let v rámci EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo z krajiny mimo EÚ, alebo ak ide o let z krajiny mimo EÚ do krajiny v EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo ak ide o let z EÚ do krajiny mimo EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo z krajiny mimo EÚ.
Okrem členských štátov EÚ sem patrí Guadeloupe, Francúzska Guayana, Martinik, ostrovy Réunion a Mayotte, Svätý Martin (Francúzske Antily), Azorské ostrovy, Madeira a Kanárske ostrovy, ako aj Island, Nórsko a Švajčiarsko.
Ak ste cestujúcim, ktorý sa prepravuje bezodplatne alebo za znížené cestovné, ktoré nie je priamo alebo nepriamo dostupné pre verejnosť, bohužiaľ, práva podľa nariadenia vám nevzniknú. To však neplatí, ak ste cestujúcim, ktorý má letenku vydanú leteckým dopravcom alebo cestovnou kanceláriou v rámci programu pre častého zákazníka alebo iného obchodného programu.
Pod zrušením letu sa rozumejú situácie, kedy sa zrušil pôvodný letový poriadok a presunuli vás na iný plánovaný let, alebo keď lietadlo odletelo, avšak bolo nútené vrátiť sa na letisko odletu a došlo k vášmu presunu na iný let.
Ak lietadlo priletelo na letisko, ktoré nie je vašou konečnou destináciou, ktorú máte uvedenú na letenke, avšak akceptovali ste presmerovanie letu v čo možno najskoršom termíne na letisko vašej konečnej destinácie alebo inej destinácie, s ktorou ste súhlasili za porovnateľných prepravných podmienok, nejde o zrušenie letu, ale o meškanie.
V prípade zrušenia letu máte nárok na úhradu celej ceny letenky, ktorú ste si kúpili alebo na spiatočný let, presmerovanie letu za porovnateľných prepravných podmienok do konečného cieľa v čo najskoršom termíne alebo v neskoršom termíne podľa vášho želania, avšak len za predpokladu, že bude pre vás voľné miesto. Rovnako máte nárok na pomoc, resp. právo na starostlivosť, právo na náhradu a v neposlednom rade právo na odškodnenie.
Pri zrušení letu máte právo na náhradu ceny letenky.
Právo na náhradu pri zrušení letu vám vznikne, ak vás o zrušení letu neinformovali aspoň dva týždne pred plánovaným časom odletu alebo ste neboli informovaní v časovom úseku od dvoch týždňov do siedmych dní pred plánovaným odletom alebo ak vás neinformovali do siedmych dní pred plánovaným odletom. Náhrada sa poskytuje vo výške 250 EUR pri všetkých letoch na vzdialenosť 1 500 km a menej, 400 EUR pri letoch v rámci EÚ nad 1 500 km a pri ostatných letoch od 1 500 km do 3 500 km a 600 EUR pri všetkých letoch, ktoré nespadajú do predchádzajúcich dvoch situácií. Pri určení vzdialenosti je základom posledné cieľové miesto, do ktorého prídete kvôli zrušenému letu neskôr ako bol plánovaný čas príletu.
Prevádzkujúci letecký dopravca nemá povinnosť zaplatiť vám náhradu, ak preukáže, že zrušenie letu bolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť i napriek prijatým primeraným opatreniam.
Ak zistíte, že váš let bol neočakávane zrušený neváhajte ohlásiť sa prevádzkujúcemu leteckému dopravcovi, aby hľadanie riešenia tejto situácie neostalo na vás. Letecká spoločnosť by vám počas čakania na ďalší let mala ponúknuť a poskytnúť bezplatnú starostlivosť, a to jedlo a občerstvenie zodpovedajúce času čakania, dva telefónne hovory alebo e-mailové správy alebo faxové správy a hotelové ubytovanie v prípade, ak je nutný pobyt jednu alebo viac nocí, vrátane prepravy medzi letiskom a hotelom.
Ak vám nebola ponúknutá ani poskytnutá starostlivosť a museli ste si zaobstarať stravu, občerstvenie alebo ubytovanie na vlastné náklady, letecký dopravca by vám mal poskytnúť náhradu týchto výdavkov za predpokladu, že išlo o potrebné, rozumné a vhodné výdavky. Na tento účel by ste si mali uchovať všetky pokladničné doklady.