logo-hadbabnylogo-hadbabnylogo-hadbabnylogo-hadbabny
  • ÚVOD
  • O NÁS
  • SLUŽBY
    • Obchodné právo
    • Firemné poradenstvo
    • Občianske právo
    • Stavebné právo
    • Pracovné právo
    • Trestné právo
    • Správne právo
    • Register partnerov verejného sektora
    • Developerské projekty
    • Komunálne právo
    • Registračné sídlo
  • TÍM PRÁVNIKOV
  • PODPORUJEME
  • BLOG
  • KONTAKT
✕
3. januára 2019
ÚVOD BLOG

Ako sa brániť pri odtiahnutí auta súkromnou spoločnosťou?

V praxi sa stretávame s tým, že obec ako správca cesty zabezpečuje odťahovanie vozidiel z komunikácií prostredníctvom súkromnej obchodnej spoločnosti, s ktorou má na tento účel uzatvorenú zmluvu na odťahovanie vozidiel. Za odtiahnutie vozidla vám spoločnosť následne vyúčtuje paušálne určený poplatok a stávate sa tak jej dlžníkom. Je takýto postup správny?

Ako sa brániť pri odtiahnutí auta súkromnou spoločnosťou?
 

Právne názory súdov sa v otázke odťahovania vozidiel súkromnými spoločnosťami líšia a rozchádzajú. Na jednej strane sú argumenty, ktoré odťahovanie vozidiel súkromnými spoločnosťami umožňujú, na druhej strane sú tu tie, ktoré uvedené absolútne nepripúšťajú. V článku sa budeme výlučne venovať tvrdeniam, na základe ktorých nemôže súkromná spoločnosť vaše vozidlo ani len odtiahnuť, nieto si za také odtiahnutie aj účtovať poplatok.

V prvom rade je nutné podotknúť, že podľa zákona o cestnej premávke môže odstrániť vozidlo tvoriace prekážku cestnej premávky na náklady jeho prevádzkovateľa výlučne správca cesty. Definíciu správcu cesty nájdeme v cestnom zákone. Správu pozemných komunikácií vo vlastníctve obce vykonávajú príslušné obce, prípadne právnické osoby nimi na tento účel založené alebo zriadené. Správcom cesty, a teda osobou oprávnenou odstrániť vaše motorové vozidlo z pozemnej komunikácie, môže byť výlučne obec alebo právnická osoba ňou na tento účel založená alebo zriadená.

Odstránenie motorového vozidla z pozemnej komunikácie bez súhlasu jeho prevádzkovateľa je vážnym zásahom do vlastníckych práv a je prípustné len na základe zákona. Ako sme už uviedli, takéto odstránenie je oprávnený vykonať iba správca cesty. Pri odstraňovaní vozidla vystupuje ako orgán verejnej moci a v plnom rozsahu nesie zodpovednosť za jej výkon. Nemôže ju zmluvne previesť na iného, a to ani po stránke technickej, t.j. samotný odťah vozidla.

V súvislosti so správou pozemných komunikácií vznikajú výlučne verejnoprávne vzťahy, nie súkromnoprávne. Odstránenie vozidla nie je súkromnoprávnym aktom, pri ktorom by prichádzalo do úvahy zastúpenie súkromnou spoločnosťou ako podnikateľským subjektom. Súkromná spoločnosť bez zákonného splnomocnenia nie je oprávnená pôsobiť v oblasti verejnoprávnych vzťahov.

Súkromné spoločnosti nezaložené obcami preto nie sú v medziach zákona oprávnené vykonávať odstraňovanie vozidiel z pozemných komunikácií namiesto správcu cesty, a to z dôvodu absencie naplnenia zákonných podmienok pre odstraňovanie motorových vozidiel tvoriacich prekážku cestnej premávky v zmysle cestného zákona a zákona o cestnej premávke.

Odtiahnutie auta môže vykonať len správca cesty!
 

Vychádzajúc z predpokladu, že zmluva, na základe ktorej súkromná spoločnosť vozidlá odťahuje, je neplatným právnym úkonom, nakoľko ňou obec ako správca cesty v rozpore so zákonom preniesla časť právomoci verejnej správy na súkromný subjekt, poplatky uhradené súkromnej spoločnosti prevádzkovateľmi odtiahnutých vozidiel predstavujú bezdôvodné obohatenie, ktoré sa musí vydať.

Je dôležité uviesť, že nikto vám nemôže brániť v prevzatí odtiahnutého vozidla, a to ani v prípade nezaplatenia poplatku za jeho odtiahnutie. Podľa stanoviska Generálnej prokuratúry, kto podmieňuje vydanie vozidla odtiahnutého bez vedomia a súhlasu jeho majiteľa, resp. oprávneného užívateľa, zaplatením úhrady za odtiahnutie vozidla, dopúšťa sa trestného činu útlaku podľa § 237 Trestného zákona. Uvedené platí bez ohľadu na skutočnosť, či samotné odtiahnutie bolo vykonané v súlade so zákonom alebo nie, a teda či vozidlo odtiahol správca cesty alebo súkromná spoločnosť.

Na záver uvádzame ešte jeden argument svedčiaci v prospech prevádzkovateľov odtiahnutých vozidiel. Ide o otázku nákladov za odtiahnutie. Spravidla sa uplatňujú v paušálnej sume stanovenej znaleckým posudkom. Najvyšší súd vo svojom rozsudku sp. zn. 3 Cdo 70/2003 zo dňa 01.01.2006 skonštatoval, že správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla v konkrétnom prípade. Výška týchto nákladov bude v každom jednotlivom prípade odstránenia vozidla individuálna a bude závislá od vzdialenosti z miesta, z ktorého sa odstránenie uskutočňuje, do miesta, kam sa vozidlo odstraňuje a tiež od dopravných technológií a prostriedkov, ktoré sú na odstránenie použité. Preto nemožno v žiadnom prípade aplikovať paušálne určenie ceny za výkon núteného odstránenia vozidla.

ski2-footer-logo

_ SLUŽBY

Obchodné právo
Firemné poradenstvo
Občianské právo
Stavebné právo
Pracovné právo
Trestné právo

Správne právo
RPVS
Developerské projekty
Komunálne právo
Registračné sídlo

_ INFORMÁCIE

O nás
Tím právnikov
Kontakt

Copyright © HADBÁBNY & spol., advokátska kancelária, s. r. o.
Vyrobil: Pixmark
  • Ochrana osobných údajov