Byť advokátom v dnešnej dobe nie je „med lízať“. Kedysi v spoločnosti vážené povolanie, dnes častý predmet vtipov či terč nenávistných atakov založených na skúsenostiach nespokojných klientov. Za vzťahom advokáta a klienta sa toho však skrýva omnoho viac, než si možno myslíte.
V zmysle základnej mantry advokátov – Advokátskeho poriadku, vzťah advokáta a klienta sa zakladá na vzájomnej dôvere. Pri poskytovaní právnych služieb musí byť vždy prvoradý záujem klienta a jeho oprávnené záujmy majú prednosť pred záujmami advokáta.
Bez existencie vzájomnej dôvery nemá poskytovanie právnych služieb opodstatnenie. Ani advokátsky stav však nemožno posudzovať podľa jednej nepríjemnej skúsenosti. Ako každý architekt či notár vykonáva svoje slobodné povolanie podľa vlastného presvedčenia, aj advokát vykonáva advokáciu podľa svojho vlastného svedomia a vedomia, samozrejme vždy musí postupovať zákonom stanoveným spôsobom.
Výkon advokácie primárne reguluje zákon o advokácii č. 586/2003 Z. z., ako aj záväzné normy Slovenskej advokátskej komory. Možno niektorí nesúhlasia, no výkon advokácie je mimoriadne zodpovedné a náročné povolanie. Či už advokát zastupuje klienta v obchodnoprávnej, občianskoprávnej či trestnej veci, majetok, a v niektorých prípadoch aj osobná sloboda klienta, sú v rukách advokáta, ktorý musí využiť všetky svoje schopnosti a vedomosti, aby záujmy klienta ochránil čo najlepšie.
Či bude mať vo veci klient úspech však advokát nemôže vždy úplne zaručiť. Advokát musí pre klienta urobiť všetko, čo je v jeho silách, no konečné rozhodnutie robí súd alebo správny orgán. Neplatia rôzne fámy, že poskytovanie právnych služieb stojí len na tom, ako dobre vie advokát kľučkovať v zákonoch alebo s akými sudcami sa pozná. Neplatí ani, že dobrý advokát vyhrá každý spor. Úspech klienta, a v konečnom dôsledku aj úspech advokáta, závisí nielen na tom, ako sa advokát orientuje v paragrafoch (čo by malo byť samozrejmé), ale aj na skutkových okolnostiach prípadu.
Ak sa v trestnom konaní klient po riadnom poučení prizná, alebo ak všetky zákonne získané dôkazy svedčia o vine klienta, je len ťažko predstaviteľné, že ho advokát „vyseká“. V podobných prípadoch je úlohou advokáta dozrieť, aby práva a záujmy klienta boli riadne ochránené, teda aby prípravné či súdne konanie boli vedené v súlade so zákonom, a aby klientovi bol uložený prijateľný trest. Ani sebelepší advokát totiž nevie robiť zázraky na počkanie.
Prvoradý je záujem klienta.
Pokiaľ vo vzájomnom vzťahu dôjde k akémukoľvek narušeniu dôvery, je dôvodné zastupovanie ukončiť. Pokračovanie poskytovania právnej služby by mohlo pôsobiť kontraproduktívne a ešte viac skomplikovať riešenie právnej veci klienta.
V tejto súvislosti podotýkame, že okrem vzájomnej dôvery oboch strán je taktiež nevyhnutná súčinnosť klienta s advokátom. Advokát nemôže vec relevantne posúdiť a podniknúť potrebné kroky, pokiaľ nebude mať od klienta všetky informácie a podklady. Hanblivosť či obavy nie sú na mieste. Advokát tu nie je preto, aby vás posudzoval či odsudzoval. Práve naopak, je tu, aby zabezpečil čo možno najlepšiu ochranu vašich práv a záujmov. Navyše, advokát je viazaný prísnou povinnosťou mlčanlivosti, ktorá je základným pilierom advokátskeho povolania.
Často diskutovanou témou je i odmena advokáta. Odmeňovanie advokátov a náhrada nákladov za poskytovanie právnych služieb sú regulované vyhláškou Ministerstva spravodlivosti SR č. 655/2004 Z. z. Okrem tzv. tarifnej odmeny, ktorej výška sa počíta podľa pravidiel daných vyhláškou, si môže advokát s klientom dohodnúť aj hodinovú, paušálnu alebo podielovú odmenu. Ich výška na rozdiel od tarifnej odmeny závisí od vzájomnej dohody.
Ako každý podnikateľ určuje hodnotu poskytovaných služieb, tak aj jednotliví advokáti určujú cenu za poskytované právne služby. Je len na rozhodnutí klienta, či výšku odmeny advokáta bude akceptovať. Táto otázka by však mala byť vyriešená hneď na začiatku spolupráce, aby sa predišlo nedorozumeniam. Ak sa advokát pri zastupovaní s klientom osobitne nedohodnú na odmene, advokátovi vznikne nárok na tarifnú odmenu určenú vyhláškou. Tá okrem charakteru veci záleží aj na počte vykonaných úkonov.
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť sporom alebo súdnym konaniam, je prevencia. Hlavne tu je priestor pre pôsobenie advokáta – poradiť, klienta usmerniť a vec odborne právne zabezpečiť. Naozaj platí známe „dva razy meraj a raz strihaj“. Svet paragrafov nie je pre laika jednoduchý, je lepšie obrátiť sa na advokáta, a to bez ohľadu na akékoľvek fámy alebo predsudky. Uznáte, že je rozumnejšie zaplatiť advokátovi za kvalifikovanú a odbornú konzultáciu, než podpísať nevýhodnú alebo neplatnú zmluvu a riskovať súdne ťahanice, ktoré budú stáť ďaleko viac.
Na záver vám v mene celého kolektívu HADBÁBNA & spol., advokátska kancelária, s.r.o. prajeme šťastné a veselé Vianoce a úspešný nový rok 2016.