Nový rok so sebou zväčša prináša nové predsavzatia. Každý náš úspech či zlyhanie v predchádzajúcom roku by mali byť impulzom, ktorý nás v osobnom či pracovnom živote posunie zas o niečo ďalej. Bilancovanie neobchádza ani podnikateľov, ktorí zvažujú, či je vynaložené úsilie hodné dosahovaných výsledkov.
Ak sa vašej firme dlhodobo nedarí dosahovať zmysluplné ekonomické výsledky, možno nastal čas prehodnotiť, či jej ďalšia existencia má svoje opodstatnenie, najmä ak vezmeme do úvahy nedávno zavedené daňové licencie. V prípade, ak ste sa rozhodli podnikanie ukončiť a nenaskytla sa vám možnosť spoločnosť predať alebo zlúčiť s inou obchodnou spoločnosťou, prípadne nie ste v predlžení a nemáte povinnosť podať návrh na vyhlásenie konkurzu, je potrebné spoločnosť zlikvidovať.
Nakoľko ide o značne rozsiahlu tému, zameriame sa len na vybrané právne aspekty spojené s likvidáciou spoločnosti s ručením obmedzeným, ktorá patrí medzi najrozšírenejšie formy podnikania na Slovensku.
Vo svojej právnej podstate predstavuje likvidácia vysporiadanie majetkových pomerov (majetku a záväzkov) spoločnosti – likvidovaného subjektu. Úspešné ukončenie procesu likvidácie je nevyhnutným predpokladom právneho zániku spoločnosti, t.j. výmazu spoločnosti z obchodného registra.
Prvým krokom v procese likvidácie je prijatie rozhodnutia spoločníkov alebo príslušného orgánu spoločnosti o zrušení spoločnosti a jej vstupe do likvidácie. Spoločnosť musí zároveň rozhodnúť o vymenovaní likvidátora, výške alebo spôsobe určenia výšky jeho odmeny a používaní dodatku „v likvidácii“ v obchodnom mene. Podotýkame, že vstup spoločnosti do likvidácie sa zapisuje do obchodného registra.
Následne čaká na vymenovaného likvidátora celý komplex účtovných a administratívnych úkonov. Výhodou je, ak účtovné záležitosti počas likvidácie zabezpečí pracovník, prípadne externý účtovník, ktorý viedol účtovníctvo do začatia likvidácie. Likvidátor sa tak môže plne sústrediť na speňažovanie majetku spoločnosti a plnenie ďalších zákonných povinností.
Z pohľadu účtovníctva len v krátkosti poznamenávame, že ku dňu predchádzajúcemu dňu vstupu spoločnosti do likvidácie je potrebné uzatvoriť všetky účtovné knihy, zostaviť mimoriadnu účtovnú závierku a daňové priznanie. Dňom vstupu do likvidácie začína nové účtovné obdobie. Ku dňu vstupu do likvidácie je potrebné účtovné knihy znovu otvoriť a zostaviť likvidačnú účtovnú súvahu. Likvidačná súvaha musí byť podložená inventarizáciou majetku a záväzkov.
Likvidácia je náročný proces spojený s celým komplexom povinností.
K ďalšej dôležitej skupine povinností likvidátora patria tzv. oznamovacie povinnosti. Likvidátor je povinný bezodkladne písomne oznámiť vstup spoločnosti do likvidácie všetkým známym veriteľom, živnostenskému úradu, daňovému úradu, prípadne ďalším inštitúciám alebo orgánom, ktorých sa likvidácia môže týkať. Ak má spoločnosť zamestnancov, je povinná oznámiť im vstup do likvidácie do 8 dní.
Súčasne je likvidátor povinný zverejniť oznámenie o vstupe spoločnosti do likvidácie v Obchodnom vestníku, v ktorom zároveň vyzve veriteľov, aby prihlasovali svoje pohľadávky do likvidácie v lehote nie kratšej ako 3 mesiace. Postup, ako aj poplatky spojené so zverejnením dotknutého oznámenia, nájdete na internetovej stránke Ministerstva spravodlivosti SR.
Po splnení všetkých vyššie uvedených povinností pristupuje likvidátor k samotnému jadru likvidácie, t.j. speňažovaniu majetku spoločnosti, vysporiadaniu jej záväzkov, ukončovaniu prípadných zmluvných kontraktov, pracovných pomerov, a pod.
Ak uplynula lehota na prihlasovanie pohľadávok zverejnená v Obchodnom vestníku a spoločnosť vysporiadala všetky svoje záväzky, možno pristúpiť k skončeniu likvidácie. Táto fáza je spojená s povinnosťou likvidátora pripraviť konečnú správu o priebehu likvidácie a návrh na rozdelenie likvidačného zostatku. Oba dokumenty spolu s mimoriadnou účtovnou závierkou zostavenou ku dňu skončenia likvidácie musí schváliť valné zhromaždenie spoločnosti.
V rámci tejto poslednej fázy je tiež potrebné podať daňové priznanie z príjmov z likvidácie, odviesť daň z príjmov, požiadať správcu dane o písomný súhlas na výmaz spoločnosti z obchodného registra, ukončiť prípadné zmluvné vzťahy s dodávateľmi energií, vyplatiť spoločníkom podiely na likvidačnom zostatku, vyplatiť odmenu likvidátorovi a pripraviť návrh na výmaz spoločnosti z obchodného registra. Výmazom z obchodného registra spoločnosť právne zaniká.
Ako je možné vidieť, likvidácia je náročný proces, ktorý so sebou prináša nielen nevyhnutnosť poznať príslušné zákonné ustanovenia, ale i zvládať početné účtovné a administratívne úlohy. Čím je spoločnosť väčšia, tým si jej likvidácia vyžaduje viac úsilia aj času. Ak sa teda v tejto otázke cítite neistí, pre lepšiu právnu istotu vám odporúčame obrátiť sa s celým procesom likvidácie na odbornú pomoc advokáta.