Dňa 01.11.2017 sa na Slovensku spustilo používanie elektronických schránok. Povinnosť jej aktivácie mali najmä spoločnosti s ručením obmedzeným, neskôr sa k nim pripojili ďalšie obchodné spoločnosti. Výnimku z tejto povinnosti predstavujú fyzické osoby a živnostníci, no kvôli daniam sú od 01.07.2018 povinní elektronicky komunikovať s daňovým úradom aj oni.
Či už ste boli povinní aktivovať si elektronickú schránku, alebo ste tak urobili dobrovoľne z vlastného rozhodnutia, znamená to, že úradné listiny akejkoľvek inštitúcie verejnej správy vám budú doručené výlučne elektronicky do aktívnej elektronickej schránky. Doručovanie písomností klasicky, v listinnej podobe, prostredníctvom poštového podniku tým celkom zaniklo. Podstatnou výhodou elektronickej schránky je flexibilita, rýchlosť doručovania a v neposlednom rade zníženie zaťaženia životného prostredia produkovaním kôp papiera.
Elektronickú schránku musíte po jej aktivácii kontrolovať pravidelne. Ak ste si v nastaveniach schránky aktivovali doručovanie notifikácií o prijatej správe na váš e-mail, kontrolovať schránku vám stačí až keď vám príde notifikácia.
Rozhodnutia orgánov verejnej moci doručené do elektronickej schránky majú rovnaký právny účinok, akoby boli doručené v listinnej forme poštou. Ako pri klasickom listinnom doručovaní, aj pri elektronickom doručovaní sa rozlišuje medzi obyčajným doručením a doručením do vlastných rúk.
Pri obyčajnom doručení sa správa považuje za doručenú v deň nasledujúci po dni, kedy bola správa uložená v elektronickej schránke adresáta. Uložením správy sa rozumie okamih, kedy je správa v schránke objektívne prístupná adresátovi.
Do elektronickej schránky je možné doručovať aj do vlastných rúk. To sa týka najmä rozhodnutí v správnych či v súdnych konaniach, resp. všetkých písomností, ktoré sa zo zákona doručujú do vlastných rúk. Pred samotným doručením písomnosti je potrebné potvrdiť elektronickú doručenku pomocou elektronického občianskeho preukazu. Až po potvrdení doručenky sa vám sprístupní znenie písomnosti.
Od uloženia správy v e-schránke začína plynúť 15 dňová úložná lehota, počas ktorej sa správa považuje za nedoručenú. To znamená, že od uloženia správy máte 15 dní na jej „prevzatie“. Po uplynutí tejto lehoty bez prevzatia správy sa uplatňuje fikcia doručenia. Správa sa po uplynutí lehoty považuje za doručenú, hoci ste sa o nej fakticky nedozvedeli, pretože ste ju neprevzali. Právny účinok doručenia do vlastných rúk tak nastane okamihom prevzatia správy adresátom (teda otvorením správy a potvrdením doručenky) alebo uplynutím 15 dňovej lehoty od jej uloženia v elektronickej schránke.
Neprevzatie pošty z e-schránky vás môže vyjsť draho.
Pokiaľ by ste tvrdili, že ste sa o doručení správy nedozvedeli a z tohto dôvodu ste sa s jej obsahom ani neoboznámili, takéto tvrdenie neobstojí. Uplatnením fikcie doručenia sa vystavujete riziku naplnenia viacerých právnych následkov, medzi najdrastickejšie patrí jednoznačne právoplatnosť a vykonateľnosť platobného rozkazu a upovedomenia exekútora o začatí exekúcie na váš majetok. V prebiehajúcom súdnom konaní sa tiež môžete vystaviť riziku zmeškania písomných úkonov procesného útoku a procesnej obrany a tiež striktnej koncentrácie konania, kedy na neskôr podané dôkazy či vyjadrenia súd nebude prihliadať.
Praktickou nevýhodou e-chránky používanej cez portál verejnej správy môže byť pre niekoho fakt, že bez eID občianskeho preukazu a čítačky, je e-schránka nefunkčná. To znamená, že, najmä pri pracovných cestách alebo ak ste mimo svojho bydliska, musíte všade so sebou nosiť čítačku, pričom túto dostanete pri vydaní eID občianskeho preukazu zdarma len jednu.
Toto obmedzenie vyriešili externé spoločnosti, ktoré poskytujú možnosť prihlásiť sa do elektronickej schránky akéhokoľvek príslušenstva. V súčasnej dobe ide o niekoľko komerčných služieb, ktoré pomerne efektívne odstraňujú nedostatky priameho používania e-schránky cez portál verejnej správy. Najznámejšie sú GovBox, Zelená pošta, eGOV Connector a ADMIS. Tieto komerčné služby poskytujú množstvo výhod, medzi ktoré patrí najmä upozornenie na blížiacu sa „fikciu doručenia“, teda blížiaci sa termín uplynutia uloženia správy v schránke. Práve uplatnenie fikcie doručenia po márnom uplynutí prevzatia písomnosti v elektronickej schránke, vie narobiť neželanú „šarapatu“, a to najmä v situácii, kedy o uloženej správe v e-schránke síce viete a chcete si ju prevziať, avšak v návale pracovnej zaneprázdnenosti na ňu zabudnete. Ak vás to zaujalo pripravte si peňaženku, pretože každá „sranda“ niečo stojí a aj tieto komerčné služby svoju efektívnosť podmieňujú zaplatením poplatku alebo zakúpením licencie za jej používanie.